Hej! Här kommer ett inlägg om allt gott jag åt i Ligurien under en fin vecka i maj. Åk dit!!!

Vi flög till Pisa och tog tåget till Chiavari. Jag hade hyrt en lägenhet i Lavagna av en kompis föräldrar, och när vi kom fram hade de bullat upp så fint och fyllt kylen åt oss med massa goda grejer. Så gulligt!Första kvällen köpte vi pizza och tog hem. Stark salami. Så gott.

Morgonen efter var det min födelsedag! 29! Jag var uppe med tuppen och gick ut på marknaden och köpte goda grejer till frukost. Älskar marknader!

Väckte de andra så åt vi frulle på balkongen.

Sedan tog vi en promenad in till Chiavari och åt lunch och drack prosecco på trevliga Bottega Nazionale.

Min vackra mor!Det bästa med att vara på semester är att man kan tupplura varje dag. På kvällen åt vi middag på ett mysigt litet ställe. Jag åt ravioli med sås på vit fisk och räkor. Glömde fota men det var supergott.

Dagen efter åkte vi till ljuvliga Sestri Levante och åt finlunch på tjusiga Vis á Vis. Denna by är ett måste! Bilderna gör INTE utsikten rättvisa. ”Kul” grej som händer utomlands som inte skulle hända här hemma: var vi än gick fick H en meny med priser och jag och mamma varsin utan priser. Sjukt.Fritto misto!Ravioli med valnötssås. Sen började det SPÖregna så vi gick upp till takterrassen och satt och drack drinkar och kaffe och tjatade med utsikt över hela världen i flera timmar.

Sen promenerade vi ner till byn och köpte glass. Är ju inte så megaförtjust i glass över lag, men i italiensk glass! Det är något annat. När jag pluggade i Italien på gymnasiet åt jag nog seriöst tre glassar om dagen.

Den kvällen gick jag till slaktaren och grönsaksaffären och köpte fina grejer och lagade middag hemma. Mycket mysigt.

Morgonen efter åkte jag och mamma till grannstaden TIDIGT på morgonen då vi hört att det skulle vara en stor marknad där. Självklart hade vi dock fått med samtliga nycklar till lägenheten samt LÅST IN H som inte kom ut. Så vi fick vända för att släppa ut den stackaren.

På kvällen, H:s sista kväll, åkte han och jag in till Sestri Levante för att strosa. Tog prosecco på ett ställe och hamnade sedan på Don Luigi och åt den GODASTE skaldjurspasta jag någonsin ätit. Den var helt otrolig. Vi åt crema catalan till dessert. Också väldigt god.

Dagen efter åkte H hem till Sverige för att jobba. På kvällen åt jag och mamma på mysiga Ü Brunzin i Lavagna. Jag åt en ravioli med fiskragu vilket verkade vara en ligurisk specialitet. Väldigt milt och gott, fina smaker. Gott vin, trevlig personal som bjöd på limoncello.

Dagen efter tog vi en heldag upp mot Rapallo, Santa Margherita och Portofino. Ett MÅSTE om ni åker hit. Så himla vackert! Men man märker direkt att priserna på alla ställen direkt åkte uppåt…

Kvällen efter åt vi på Don Luigi igen för jag ville verkligen ha den när pastan igen samt att mamma skulle smaka den. Vi blev inte besvikna!

Sista kvällen hängde vi runt i Lavagna och drack prosecco på en liten vinbar. 3 euro…

Sen åt vi vår sista middag på U Pescou. Jag åt ravioli bolognese och mamma en pizza. Vin, varsin dessert och kaffe = 35 euro. Otroligt!